witamina b

 Działanie witamin z grupy B i objawy niedoborów.

Witaminy z grupy B są odpowiedzialne za właściwe działanie układu nerwowego, co jest bezpośrednio związane ze stanem zdrowia psychicznego. Większość witamin z grupy B łagodzi stany napięcia nerwowego, polepsza nastrój i zwiększają sprawność intelektualną. Witaminy z grupy B biorą udział w głównych procesach metabolicznych dostarczających energię dla całego organizmu i są składnikiem, bądź aktywatorem wielu enzymów potrzebnych do właściwego działania całego organizmu. Właściwy poziom witamin z grupy B pozytywnie wpływa na sprawność umysłu i nastrój, należy jednak pamiętać że te witaminy pełnią także wiele innych funkcji.
watrobka witaminy
Witamina B1 (tiamina) odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, jest również istotna w przemianie węglowodanów – umożliwia prawidłowe spalanie glukozy.

Niedobór witaminy B1 powoduje:
- Zaburzenia pracy układu nerwowego:
osłabienie, zmęczenie, oczopląs, zaburzenia pamięci, koncentracji, depresja. 
- Problemy z układem krążenia:
szybsza akcja serca, powiększenie mięśnia sercowego, obrzęki rąk i nóg.
- Zaburzenia pracy układu pokarmowego:
brak apetytu, nudności, wymioty, biegunka, ból brzucha, spadek masy ciała.

Holistic Mega B-komplex
witaminy z grupy B
znajdziesz tutaj


Witamina B2 (ryboflawina) wspiera procesy utleniania i redukcji, pomaga w prawidłowym działaniu układu nerwowego, uczestniczy z witaminą A w właściwym funkcjonowaniu błon śluzowych, bierze udział w przemianach aminokwasów i tłuszczów, wspiera prawidłowe działanie nabłonka naczyń krwionośnych, dróg oddechowych, śluzówki przewodu pokarmowego i skóry, jest niezbędna dla zachowania zdrowia oczu.

Niedobór witaminy B2  powoduje:
- Zaburzenia pracy układu nerwowego:
kłopoty z koncentracją, zawroty głowy, bezsenność.
- Problemy z narządem wzroku:
Uszkodzenie gałek ocznych i rogówki, pogorszenie ostrości wzroku, światłowstręt, łzawienie, łatwe męczenie się oczu i około rogówkowe wrastanie naczyń.
- Problemy ze skórą i błonami śluzowymi:
Łuszczące się zmiany skórne okolic nosa, ust, czoła i uszu, swędzenie w okolicy ujścia pochwy, obrzmienie lub pękanie błony śluzowej jamy ustnej, zapalenie warg, języka lub błon śluzowych, pleśniawki, zajady jamy ustnej, łojotok. 
- Inne problemy zdrowotne:
Opóźnienie wzrostu, wypadanie włosów, zaburzenia oddychania, choroby układu nerwowego, dystrofie mięśni.

jaja witaminyWitamina B3 (witamina PP, niacyna)
pomaga w syntezie i rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów, bierze udział w metabolizmie energetycznym, wspiera tworzenie czerwonych krwinek, zmniejsza szkodliwe działanie związków chemicznych i leków, pomaga w 
zachowaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne, wpływa dobrze na system nerwowy i stan psychiczny, poprawia dotlenienie i odżywienie skóry i stan włosów.

Witamina B3 bierze udział w metabolizmie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów, mających na celu dostarczanie energii, współdziała w wytwarzaniu czerwonych krwinek, zmniejsza toksyczne działanie szkodliwych związków chemicznych i leków, rozszerza naczynia krwionośne, działa korzystnie na system nerwowy oraz stan skóry i włosów.

Niedobór witaminy B3 powoduje:
- Małe braki mogą wywołać spowolnienie metabolizmu i większe uwrażliwienie na obniżenie temperatury.
- Duże braki 
niacyny wywołują chorobę: pelagrę (rumień lombardzki).
- Typowe objawy braków witaminy B3 to:
zapalenie skóry, biegunka, otępienie prowadzące nawet do śmierci.

Dodatkowo mogą występować:
- Problemy ze skórą: hiper-pigmentacja, zgrubienie skóry, problemy z jamą ustną na przykład zapalenie jamy 
ustnej, zapalenie języka, zespół krowiego języka. 
- Zaburzenia układu pokarmowego. 
- Problemy z układem nerwowym: rozdrażnienie, bark 
koncentracji, amnezja, przywidzenia, lęki, zmęczenie, apatia lub hiper-aktywność, oraz depresja.

Kwas pantotenowy (zwany także witaminą B5)
jest niezbędny do właściwego metabolizmu białek, cukrów i tłuszczów oraz do wytwarzania niektórych hormonów, zwiększa szybkość gojenia się ran, umożliwia prawidłowe działanie metabolizmu energetycznego, zmniejsza zmęczenie i usprawnia działanie układu krwionośnego, nerwowego i pokarmowego, pomaga w produkcji tłuszczów, cholesterolu, hormonów i substancji zwiększających przewodnictwo nerwowe, poprawia pigmentację i zdrowie włosów.

Niedobór kwasu pantotenowego powoduje:
- Zaburzenia w pracy układu nerwowego:
trudności z zapamiętywaniem, rozdrażnienie, zasłabnięcia, depresje, braki koordynacji
- Problemy z układem ruchu:
ból i sztywność w stawach, mrowienie i skurcze w ramionach i nogach, uczucie odrętwienia, niepewny chód problemy ze skórą i włosami: wypadanie włosów, szybsze pojawienie się siwizny, pieczenie skóry, pęknięcia skóry w kącikach ust i oczu.
- Zaburzenia układu trawiennego:
brak apetytu, niestrawność
- Oraz inne:
szybkie męczenie się organizmu, zwiększona podatność na zakażenia, problemy z narządem wzroku, długie gojenie się ran, zaburzenia w pracy układu krwionośnego, przyspieszenie akcji serca.

Witamina B6
uczestniczy w metabolizmie aminokwasów, przetwarzaniu tłuszczów i węglowodanów, bierze udział w produkcji enzymów, hrmonów, hemoglobiny, wpływa na ciśnienie krwi, pracę mięśni, właściwe działanie układu nerwowego, zwiększa odporność organizmu, zmniejsza toksyczne działanie leków, pomaga w leczeniu nerek, zmniejsza szansę na tworzeniu się kamieni nerkowych, zmniejsza ból i sztywnienie nadgarstków i  dłoni, łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Niedobór witaminy B6 powoduje:
problemy z układem nerwowym: drgawki, depresja, apatia, bezsenność, złe samopoczucie, spowolnienie procesów myślowych, zapalenie nerwów, zmęczenie.
U dzieci niedobór witaminy B6 powoduje: opóźnienie umysłowe, objawy padaczkowe, drażliwość oraz inne takie jak: zmniejszenie odporności organizmu, stany zapalne skóry, anemia, kamica nerkowa, nudności, odruchy wymiotne, zaburzenia w pracy mięśnia sercowego, zwiększenie ryzyka powstawania nowotworów, nieprawidłowości w budowie kości.

Holistic Mega B-komplex
znajdziesz tutaj

Biotyna (witamina H lub witamina B7) jest składnikiem karboksylaz które są ważnymi dla organizmu enzymami biorą udział w ważnych reakcjach biochemicznych, np. w procesie tworzenia glukozy, czy syntezie kwasów tłuszczowych. Biotyna wspiera funkcjonowanie tarczycy, przemianę dwutlenku węgla, pomaga w zachowaniu zdrowia skóry oraz włosów, uczestniczy z witaminą K w zachowaniu odpowiedniej krzepliwość krwi.

losos witaminyNiedobór biotyny powoduje zmiany skórne – wysypki, stany zapalne, a także wypadanie włosów i podwyższony poziom cholesterolu oraz zmiany zapalne jelit.

Kwas foliowy (foliany, folacyna, witamina B9, witamina B11, witamina M),
odgrywa ważną rolę w procesie podziału komórek i przyczynia się do:

wzrostu tkanek dziecka podczas ciąży
syntezy aminokwasów
normalizacji składu krwi
właściwego metabolizmu homocysteiny
normalnego funkcjonowania psychologicznego
zmniejszenia zmęczenia i wyczerpania

Niedobór kwasu foliowego powoduje:
Spowolnienie wzrostu i odbudowy komórek w organizmie oraz zmniejszenie ilości czerwonych krwinek tzw. anemia megaloblastyczna.
problemy z układem nerwowym: uczucie zmęczenia i brak koncentracji, niepokój, lęk, stany depresyjne, drażliwość bezsenność, roztargnienie, 
problemy z pamięcią
problemy z układem pokarmowym:
zaburzenia w trawieniu i we wchłanianiu składników odżywczych, niedożywienie, biegunka, brak apetytu, 

obniżenie masy ciała
Pozostałe objawy braku kwasu foliowego:
stany zapalne języka oraz błony śluzowej warg, bóle głowy, kołatanie serca, przedwczesna siwizna.


witamina b 12 holisticWitamina B12 odgrywa bardzo ważną rolę w wielu procesach organizmu i przyczynia się do:
prawidłowego metabolizmu energetycznego
prawidłowego funkcjonowaniu układ nerwowego 
właściwego metabolizmu homocysteiny
normalnego funkcjonowania psychologicznego
tworzenia się krwinek czerwonych
normalnego funkcjonowania układu odpornościowego
zmniejszenia zmęczenia i wyczerpania

Niedobór witaminy B12:
Ukazuje się jako złożony zespół chorobowy, którego głównymi objawami są reakcje ze strony systemu nerwowego, przewodu pokarmowego i osłabienie organizmu. Brak leczenia może wywołać stan zagrażający życiu.

O
bjawy niedoboru witaminy B12 ze strony systemu nerwowego:
mrowienie i drętwienie palców dłoni i stóp, osłabienie, niepewność chodu, zaburzenia czucia dotyku, 

upośledzenie czucia temperatury i bólu, osłabienie kończyn, łagodne zaburzenia poznawcze prowadzące do otępienia, apatia, drażliwość, urojenia, splątanie, depresja.
Objawy ze strony przewodu pokarmowego:
utrata czucia smaku, pieczenie języka, brak apetytu, spadek masy ciała. 

Osłabienie organizmu:
bladość skóry i błon śluzowych, przyśpieszenie akcji serca, zawroty głowy, osłabienie, szybkie męczenie się.

Holistic B-12
witamina B12 metylkobalamina kwas foliowy B9
znajdziesz tutaj


Cholina jest substancją witamino-podobną wpływa ma właściwy rozwoju mózgu, funkcjonowanie wątroby i zmniejsza szansę na choroby nowotworowe u ludzi, stosowana jest w profilaktyce kamicy pęcherzyka żółciowego, oraz jako wsparcie wątroby w marskości i stanach zapalnych, wspiera produkcje hormonów.

Inozytol (zwany witaminą B8) wspiera pracowanie układu nerwowego, minimalizuje wpływ stresu na organizm, poprawia pamięć, zmniejsza rozdrażnienie.

PABA (Kwas p-aminobenzoesowy, witamina B10) odgrywa ważną rolę w przemianie żelaza, wspiera tworzeniu czerwonych krwinek, pomaga w zaburzeniach związanych z płodnością, utrzymuje właściwy kolor włosów.

Zauważenie powyższych objawów powinno prowadzić do zbadania poziomu witamin z grupy B w naszym organizmie. Wykryte niedobory należy uzupełnić spożywanjąc większą ilości produktów zawierających witaminy z grupy B, lub dobrać odpowiedną suplementacje.